Vuggestue/Børnehave

Børnenes hus er en aldersintegreret daginstitution fra 1999, med børn i alderen 0-6 år, som er fordelt på en vuggestuegruppe og to børnehave grupper. Vi er ca. 15 vuggestue børn og ca. 30 børnehave børn.

Vi er en alsidig personale gruppe og vi modtager løbende pædagogstuderende. Som personale er vi meget reflekterende over vores pædagogiske praksis, som tager udgangspunkt i dagtilbudsloven om at skabe trivsel, dannelse, udvikling og læring for alle børn. Vi arbejder ud fra den nye styrkede læreplan, RKSK fælles Børne og Ungesyn samt bruger bl.a. PLC, pædagogisk lærings cirkler, som arbejdsredskab. Vi vægter åben dialog højt og ser hinandens forskelligheder som en styrke.

Vi er meget bevidste om, at vores pædagogiske læringsmiljøer er støttende og inspirerende i forhold til det børnene er optaget af, med god vekselvirkning mellem vokseniniterende aktiviteter, spontane aktiviteter og børneiniterende aktiviteter. Vi er tydelige voksne, som arbejder inkluderende, så alle børn føler sig anerkendt, set, hørt og forstået i fællesskabet med andre.

Vores værdier er:

Trivsel: Som bl.a er forudsætning for at kunne lære. At vi er nærværende voksne som bestræber os på, at skabe et lærende fællesskab, som rummer børns forskelligheder. Vi vægter tiden højt, til dit barn

Læring: Vi motiverer til læring, som bl.a. sker i de gode relationer, når nysgerrighed, samarbejde og fordybelse er i spil. At vi sammen med børnene tør undre os, stille spørgsmål og lave fejl, så vi sammen kan blive klogere på opgaven og livet.

Børneperspektiv: Vi ser barnet, lytter til barnet og møder barnet hvor det er. Vi er nysgerrig på, hvad der ligger til grund for barnets handlinger og oplevelser. Vi vægter nærvær, tryghed og fælleskab og har fokus på, at gøre børn livsduelig. Vi ser dit barn i børnehøjde og vi tror på, det bedste i barnet og at alle børn gør det bedste i situationen.

Børnenes hus ligger for enden af en rolig villavej, hvor vi har 5000 m2 natur skøn legeplads at boltre os på. Vores store legeplads har gyngeområder, sandkasser, bakker, skov, legehuse og klatre stativ, rutchebane og bålplads. I midten af legepladsen har vi "Børnenes Have" som er et stort sanse område, med bær og aktiviteter, der udfordrer børnene til at gå på opdagelse og til at smage. Vi har et område med frugttræer, der giver anledning til gode snakke og ikke mindst glæden ved at spise frugt fra egne træer, mens børnene ligger i hængekøjerne og kigger op i trækronerne. Rundt på legepladsen har vi mange fuglehuse, som bliver fulgt på tætteste hold af vores børn. Vi er meget ude og nyder at være under åben himmel og give os tid til at udforske, lege, lære, fantasere og tumle i naturen. Vi har læsehjørne med sækkepuder, hvor der er ro til fordybelse. Vores overdækkede terrasse, "Bamses Hule", indbyder til forskellige aktiviteter, som teater, tegne og male mm. Vores bjælkehus i skoven, bruger førskole børnene det sidste halve år i børnehaven til førskole aktiviteter.

Vi vægter det gode forældresamarbejdet meget højt. I forældre, er de som kender barnet bedst og vi tror på, at via åben dialog og tæt samarbejde, kan vi sammen give jeres barn de bedste forudsætninger for barnets udvikling. Vi ser forældregruppens forskelligheder, som en styrke i vores samarbejde.