Hverdagen

Goddag og farvel: Vi siger goddag og farvel med hånden. Når vi har valgt at holde fast i denne tradition, er det fordi, både børn og voksne ved, at nu er de kommet i SFOen, og vi ved, hvem der er kommet, og hvem der er gået. Vi får også kontakt med det enkelte barn og et lille indtryk af, hvordan dagen har været i skolen og kan eventuelt tage hånd om de problemer, der kan være opstået i løbet af dagen.

Morgenmad: Børnene kan spise medbragt morgenmad fra kl. 6.15-7.30.

Glemte ting: Glemte ting bliver lagt i skolens glemmekasse.

Dagsrytme: Vi starter dagen kl. 6.15. Børnene kan spise medbragt morgenmad, og ellers er der fri leg i hele huset og der kan være aktiviteter i hallen. Kl. 8.10 sendes børnene i skole. Børnene kommer igen, når de får fri fra skole og de bliver krydset af i protokollen. Herefter går de igang med de hverdagstilbud, der er. Vores dagligdag er præget af frihed til selv at vælge, hvad man vil lave eller lege. Hver dag har vi en række tilbud til børnene, som de kan vælge at være med i. Det er vores malerværksted, træværksted, bevægelsesrum og vores uderum, som vi deler med skolen. I vores fællesrum, hvor køkkenet ligger, er der mulighed for at lege og spille. Børnene bevæger sig frit i huset, ude og inde med leg eller aktiviteter. Vi begynder at runde dagen af kl. 16.15. Der skal ryddes op i de forskellige rum, men det er vigtigt, at børnene ikke føler sig tilovers, når vi begynder at rydde op. Børnene er derfor med til det praktiske arbejde med at rydde op, og derefter er der hygge med spil og leg i fællesrummet. Når børnene hentes, er det vigtigt, at forældrene har tid til at vente på, at de bliver færdige med at rydde op, ellers kan kammeraterne komme til at stå alene med oprydning, og det bliver man jo ikke særlig populær af. Hvis børnene går til nogle fritidsaktiviteter, kan vi sende dem af sted. Vi skal blot vide, hvornår barnet skal gå, og om barnet kommer tilbage igen.

Leg, Bevægelse, Aktiviteter og kreativitet: Målsætningen med den fri leg er at børnene mødes på tværs af alder og kan skabe nye venskaber, relationer og legeaftaler. Samt at lære børnene at blive gode til at lege sammen og selv.

Legetøj: Må medbringes på eget ansvar og udelukkende om fredagen.

Mobiltelefon: SFOen er skærmfri zone. Derfor skal børnenes mobiler blive i tasken og kan først tages frem når de går hjem. Se også mobilpolitik under skolens principper og politikker.