Værdigrundlag

Fjelstervang Skole er en folkeskole med stærk lokal opbakning, forankret i byens øvrige liv og omdrejningspunktet for mange aktiviteter. Vi er bygget sammen med lokalområdets Landsbycenter, som borgerne i Fjelstervang fik opført i 2005 i samarbejde med kommunen.

At være lokal skole har en selvstændig værdi, og både skolens personale og områdets familier lægger stor vægt på at inddrage nye børn og familier i det fællesskab, der knytter sig til skolen og lokalsamfundet. Det bliver til "vores skole", og det er værdifuldt. Børnene kan starte i vuggestuen, fortsætte i børnehave og derefter skole og SFO - alt sammen inden for rammerne af Børnenes Allé, trygt og genkendeligt, både for voksne og børn. At være en helhed skaber værdi, det giver en god skolestart.

Fjelstervang Skole sætter skolekultur højt, og vores pædagogiske praksis sikrer, at her er rart at være for små og store med smil, nærhed og god stemning. Her møder børnene voksne, der har et fælles syn på dem; børn har krav på respekt og forståelse, uanset hvad. "Se mig, hør mig, forstå mig og tag mig alvorligt" - det er overskriften for det fælles børne- og ungesyn, som er et levende grundlag for vores pædagogik. Alle børn gør det bedste, de kan.

Hvis det skal give mening for børn at gå i skole - og det skal det - så skal vi som skole tilrettelægge skoledagen og undervisningen, så vi fremmer motivation, virkelyst og livsmod. Vi skal have fokus på sejrene, på ressourcerne og på de ting, der lykkedes for børnene - både individuelt og i fællesskab.

Et passende fagligt niveau og høje ambitioner er grundlaget for, at elever finder mening, udvikler sig og trives med deres skoletilværelse. Vi stiller krav til hinanden, og vi tror på, at alle kan nå langt, hvis der bliver arbejdet grundigt med stoffet - det er et fælles ansvar mellem hjemmet, skolen og eleven.

Stærke, inkluderende og respektfulde klassefællesskaber, både mellem eleverne og mellem deres forældre, giver mulighed for at nå langt i den daglige undervisning. Det arbejder vi sammen om at sikre.

På Fjelstervang Skole ser vi en stor værdi i, at de voksne kender alle elever. Vi kan arbejde meget fleksibelt og fokuseret med både enkelte børn og børnenes fællesskaber, for hele personalegruppen tager et medansvar. På samme måde lærer alle elever at tage ansvar for hinanden, på tværs af årgangene. Det giver en tryg skolegang fra 0. til 6. klasse, hvilket er vigtigt for at kunne lære en masse og turde være sig selv - her er plads til alle.

Hver morgen er der morgensamling på Torvet i Landsbycentret, hvor vi synger sammen og, for de der har lyst, fremsiger Fadervor. Ikke fordi vi er en religiøs skole, men fordi fadervor er en vigtig del af vores fælles kultur og et trygt ritual, som er med til at markere, at vi starter dagen i taknemmelighed og tillid. Alle lærere skiftes til at have samlingen, som kan bruges til at dele det, man har på hjerte den dag.

Vi finder stor værdi i at arbejde med udeskole-principperne, hvilket er beskrevet nærmere under et andet punkt. Fjelstervang Skole har det grønne flag, og bruger naturen omkring os, når det giver mening i undervisningen - ligesom klasserne har hver deres køkkenhave, vi har let adgang til Udeforsamlingshuset, skolesøen og skoleskoven, og vi besøger ofte Momhøje Naturcenter, som ligger i cykelafstand.

Hver fredag har vi en lidt anderledes skoledag, hvor skolen deles i to store grupper, indskoling og mellemtrin, og her flettes udvalgte fag ind i nogle mere projektorienterede forløb, ofte uden for skolen, hvor der er tid til fordybelse og kreative ideer.